FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/04/2006

Kan man förfoga över särkullbarns rätt i testamente?

Jag och min fru äger ett hus. Vi har två barn tillsammans. Jag har ett barn från ett tidigare äktenskap. Får jag genom testamente förfoga över dess del i huset på så vis att det får vänta på att få ut sin del ur huset, tills dess min hustru avlidit?

Lawline svarar

Det enkla svaret på din fråga är att nej, det kan du inte. Enligt ÄB 3:1 1 st. omfattar din efterlevande makas rätt ditt första barns del i kvarlåtenskapen efter dig, endast om ditt barn avstått från sin rätt. (Nämnda lagrum finner du http://www.lagen.nu/1958:637#K3P1 ) Detta är givetvis inget som hindrar att ditt barn istället får ta sin andel ur annat i kvarlåtenskapen, än just huset. Det ditt barn har att ärva efter dig omfattar endast en ideell andel i kvarlåtenskapen. Barnet får alltså inte en rätt i varje enskilt föremål du äger, utan en del i det värde som allt du äger representerar och kan alltså inte kräva att få ut sin del i just huset, så länge det får full täckning ur annat. Vänligen
Joel LaackRådgivare