FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/01/2009

Uppsägning av provanställning av den anställde

Hej! Min dotter har en provanställning som går ut 090218 (arbetsgivaren har inte meddelat om hon får vara kvar).Hon vill dock sluta så fort som möjligt pga dåliga arbetsförhållanden. Vad jag förstått har hon ingen uppsägningstid eftersom hon har en provanställning. Vad vi undrar är om hon ändå skall lämna in en skriftlig uppsägning om hon vill sluta tidigare än 090218,och i så fall om hon kan lämna jobbet omedebart. Vi är ju rädda att arbetsgivaren i så fall kan stämma henne.

Lawline svarar

Hej, om din dotter har en provanställning har hon enligt lag ingen uppsägningstid. Hon kan bara meddela arbetsgivaren sin avsikt tydligt och kan sedan gå direkt. Det betyder i praktiken att hon kan meddela sin chef på fredag eftermiddag att hon inte tänker komma till arbetet på måndag morgon. Det finns inget uttryckligt krav på att meddelande om att avbryta provanställning i förtid ska vara skriftliga. En uppsägning från arbetsgivarens sida kräver dock en uppsägningstid på 2 veckor enligt 31 § lag om anställningsskydd. Observera dock att det kan finnas andra regler i kollektivavtal som isåfall gäller framför lagen.
Mia ÖrnfeldtRådgivare