FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/02/2009

Ansvar för gemensamt lån

HEJ. tOG ETT LÅN PÅ MITT NAMN TILLSAMMANS MED EN KOMPIS,NU HAR KOMPISEN FLYTTAT OCH SLUTA BETALA. VAD GÖRA ? ÅKER JAG PÅ ATT BETALA HELA LÅNET FÖR ATT DET STÅR PÅ MITT NAMN.MVH JOKKA

Lawline svarar

Hej! Ja, du får ansvara för hela skulden, sedan kan du kräva betalt av din kompis. Detta regleras i lag om skuldebrev 2 § som finns att läsa https://lagen.nu/1936:81 . Lagens språk är tyvärr så omodernt att lagen är svår att läsa. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare