FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/10/2008

Skälig hyra vid uthyrning av bostadsrätt

Hej, Vi hyr ut vår bostadsrätt under 6 månader, Vad är skälig hyra..Våra kostnader är 2900:- till föreningen och 2215:- för banklånet. Kan vi hyra ut för 5000:- eller är det bara avgiften till föreningn som vi kan räkna på. mvh

Lawline svarar

Hej! Enligt JB 12:19§ 2 st. se https://lagen.nu/1970:994 gäller i fråga om bostadslägenheter som hyrs ut i andra hand att hyran får anknytas till den hyra eller årsavgift som upplåtaren betalar. Denna regel ger dock ingen rätt för en bostadsrättsinnehavare att utan vidare ta ut självkostnad (d.v.s. årsavgift och kostnader för räntor på lån som tagits upp för att finansiera förvärvet m.m.). Allmänt gäller att en hyra ska vara skälig. Vid hyressättningen på en bostadsrätt ska man jämföra bostaden med hyran för en likvärdig hyresrätt, vanligtvis en bostad hos en kommunal eller statlig hyresförening. Hyrs bostaden ut möblerad godkänns ett påslag som är beroende av hur värdefullt möblemanget är. Normalt godkänner man ett tillägg på månadshyran på 10-15% för möblerna. Det jag rekommenderar er att göra är att kolla upp vad hyrorna för hyresrätter i ert område ligger på. Jämför då med lägenheter som har ungefär samma storlek och standard som er egen bostadsrätt. På så sätt får ni reda på om det kan anses skäligt att ta ut en hyra på 5000 kr. Tar man ut en alldeles för hög hyra av sin hyresgäst så kan denne genom hyresnämnden i efterhand kräva tillbaka delar av det man betalade. Glöm inte att man alltid måste få uthyrningen godkänd av styrelsen i bostadsrättsföreningen. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare