FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/09/2008

Uppsägningstid vid provanställning

Hej! Jag har fått en provanställning på ett år inom den kommunala skolan. Jag har jobbat nu drygt en månad. Jag undrar vad det är som gäller om jag vill säga upp mig. Finns det någon uppsägningstid från arbetstagarens sida när det gäller provanställning?

Lawline svarar

Hej, Det är bara tillåtet att provanställa under en period av 6 månader i enlighet med 6 § Lag om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80. En anställning som inte sagts upp inom denna tid, eller omförhandlats till annan anställningsform, övergår i en tillsvidareanställning. En arbetsgivare som vill avsluta en provanställning måste meddela detta till arbetstagaren senast två veckor innan anställningens upphörande, om ej annat avtalats i enlighet med 31 § LAS. Vad gäller arbetstagares uppsägningstid vid provanställning finns ingenting reglerat i lag och har inget annat avtalats om kan du säga upp dig med omedelbar verkan. Med vänlig hälsning,
Anna AnderssonRådgivare