FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2008

Är det olagligt att gå mot röd gubbe?

Är det olagligt att gå mot rödgubba. Läste just ert svar. Gäller det i dag datum?

Lawline svarar

Hej, Att gå mot röd gubbe har avkriminaliserats vilket innebär att det enligt lag inte är olagligt att gå mot röd gubbe. Det finns inget straff eller annan sanktion mot just den handlingen. Dock kan man bli ansvarig för vårdslöshet i trafik beroende på sättet man korsar en gata med trafikljus samt om man genom sitt handlade framkallar en fara. Vidare kan man då också bli skadestånds ansvarig enligt skadeståndslagens regler om en person eller egendom blir sakdad till följd av ens handlande. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare