FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/09/2008

Arbetstid - rätten till dygnsvila.

Det är rätt att man jobbar 18-26 timmar strecks i arbetslagar eller EU: s lagar? Jag jobbar i Älvsborg – Göteborgs stad på funktionshindrat boende. Mitt schema jobbar jag tre pass i streck: kvälls +natt + dag i streck, 6 gånger i månaden – är det lagligt?

Lawline svarar

Hej. Som anställd är du skyddad av ett flertal arbetsrättsliga lagar bl.a Arbetstidslagen. Den lagen är s.k semidispositiv, vilket betyder att man i det kollektivavtal som din anställning regleras av kan bestämma att andra regler ska gälla än vad som står i lagen. Undantagen från lagen får dock inte vara sämre för dig som arbetstagare än vad som sägs i EU:s arbetstidsdirektiv. Detta direktiv är strängt när det gäller arbetets förläggning så därför kan inte ditt kollektivavtal säga att du ska jobba längre än den svenska arbetstidslagen säger. Utgångspunkten när det gäller arbetstidens förläggning är att arbetsgivaren ensidigt har rätt att bestämma när du ska jobba så länge han håller sig inom de relativt rymliga ramarna som arbetstidslagen ställer upp. Du skriver att du arbetar väldigt långa pass men bara sex gånger i månaden. Antalet totala timmar ligger inom ramen för en 40 timmars arbetsvecka om timmarna slås ut på ett genomsnitt under 4 veckor. Enligt arbetstidslagen ska dock alla arbetstagare ha minst 11 timmars sammanhängande ledighet under ett dygn. Undantag från 11 timmars kravet kan få göras vid enstaka tillfällen om något oförutsett skulle inträffa. Det får dock inte vara ett ständigt återkommande fenomen och ska alltid resultera i att en kompensationsledighet ges. Utöver denna dygnsvila så säger även lagen att vissa krävande nattarbeten enbart får utföras i skift om 8 timmar. Detta framgår av §§13 och 13a Arbetstidslagen, se https://lagen.nu/1982:673. Den senare 8 timmars regeln vet jag dock inte om den är tillämplig på din arbetssituation då jag inte vet i detalj vad du har för arbetsuppgifter. Sammanfattningsvis är svaret därför på din fråga att din arbetsgivare inte kan tvinga dig att arbeta så långa pass. Jag råder dig att tala om detta med din arbetgivare och om han eller hon inte går med på att ändra dina tider kan du vända dig till arbetsmiljöverket som har tillsyn över arbetstidslagen. Med vänlig hälsning
Emelie KlefbeckRådgivare