FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/10/2008

Uppsägning pga. arbetsbrist och avtalsturlista

Jag är inte medlem av fackförbundet Metall och undrar om mitt företag har rätt att säga upp mig pga av det före andra vid varsel eller gäller lagen om anställningsskydd? Har varit anställd i över 10 år och då har jag väl även 6 månaders uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej, Lagen om anställningsskydd (1982:80) (LAS) gäller enligt dess 1 § övervägande delen av arbetsmarknaden. Troligtvis gäller LAS även i Ditt fall. De kan inte säga upp Dig på grund av att Du inte är medlem av If Metall. Däremot kan Metall avtala med företaget om vilka arbetare som sägs upp vid en nedläggning; det kallas för en avtalsturlista, se 22 § jämfört med 2 § 3 st. lagen om anställningsskydd (1982:80) (LAS). Avtalsturlistor brukar vanligen ge företräde åt fackanslutna, Din långa anställningstid kan således avtalas bort av facket. Anställningstiden skulle annars ha gett Dig en bra placering vid en nedläggning, se 22 § 4 st. LAS. Under alla förhållanden har Du rätt till sex månaders uppsägningstid, se 11 § 2 st. LAS. LAS finns http://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare