FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/08/2008

Fördelning av hyra inför förestående lgh-överlåtelse

Hej! Jag och min sambo ska sälja vår bostadsrätt. Nu undrar jag om vi måste dela på hyran fram tills de nya ägarna får tillträde även om t ex bara jag bor kvar. Vi står båda två på lägenheten och lånen. Antar att han i alla fall måste stå för sin del av lånet till bostaden från banken.

Lawline svarar

Hej. Eftersom ni båda står på såväl lägenheten som på lånen är ni båda betalningsskyldiga för hyra respektive ränta och amorteringskostnader. Ni kan givetvis er emellan komma överens om en annan betalningsöverenskommelse men det finns inte rättslig reglering angående hur ni ska fördela kostnaderna inför en förestående överlåtelse av er lägenhet. Såvida ni inte kommer överens om något annat så måste ni båda alltså betala för hyra respektive ränta och amorteringar oaktat vem av er som bor kvar i lägenheten fram till dess att den överlåts. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare