FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2008

Angående förverkande av hyresavtal

Hej min dotter har en lägenhet med 1handskontrakt hon skall läsa i en annan stad och en kompis har flyttat in hon frågade bostadsbolaget om han kunde ta över kontraktet men don sa nej men han fick bo hos henne med namn på dörren nu har killen börjat krångla med det mesta vad kan hon göra hon är orolig att han skall förstöra i lägenheten det finns inget skrivit.

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av hyreslagen (HL), som du finner i Jordabalkens (JB) 12:e kapitel, se https://lagen.nu/1970:994. Frågan får olika svar baserat på 2 olika grundförutsättning enligt följande: 1, Inget hyresavtal har ingåtts mellan din dotter och kompisen. 2, Hyresavtal har ingåtts mellan din dotter och kompisen. 1.Om inget hyresavtal har ingåtts mellan din dotter och dennes kamrat innebär det den enklaste lösningen för er del. Eftersom ni gentemot kompisen inte har några juridiska skyldigheter är det bara för er att återigen överta lägenheten. 2. Har ett hyresavtal ingåtts, vilket både kan ske muntligt och skriftligt blir det genast snårigare då ert förhållande omfattas av hyreslagens skyddsregler för hyresgästen. För att säga upp hyresavtalet i förtid krävs det att du har en förverkandegrund som stödjer uppsägningen, se 12:42 JB. Som förverkandegrund avses exempelvis den situationen att er kamrat inte betalar hyran samt att lägenheten vanvårdas. Om någon av dessa punkter är uppfyllda och hyresgästen inte vidtar rättelse, dvs betalar hyran alternativt upphör med det vanvårdande beteendet, innan du säger upp hyresavtalet är det att anse som förverkat, 12:43 JB. Enligt 12:45 JB skall ej 12:46-52 JB tillämpas när uthyrningen avser en andrahands uthyrning som varat i mindre än 2 år. Detta innebär att din hyresgäst inte har något besittningsskydd och således inte åtnjuter rättighet att få sitt hyresavtal förlängt. Vad detta rent faktiskt innebär är att ni kan säga upp honom med 3 månaders uppsägningstid, se 12:4 JB. Om det som nämnts ovan i 12:42 JB angående förverkandegrund föreligger upphör hyresavtalet att gälla med omedelbar verkan, dvs. utan en uppsägningstid på 3 månader. Viss särreglering finns dock när det gäller försenad betalning av hyra. Bland annat stadgar 12:44 JB att hyresgästen har en 3 veckors tidsfrist att betala hyra efter det att delgivning skett innehållande information om att han får tillbaka hyresrätten om hyran betalas. Vidare stadgas i 12:44, 2 st JB att avhysning från lägenheten kan ske tidigast 2 vardagar efter utgången av 3-veckors fristen. Utifrån er fråga är det omöjligt att bekräfta om förverkandegrund föreligger eller ej, men läs igenom JB enligt ovan anförda hänvisningar så finner ni säkert en lämplig förverkandegrund att stödja erat anspråk på. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare