FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2008

Skyldighet att upplysa om brottslig granne?

ja har inte blivit upplyst av köpare att ja har en brottslig granne, utan fått reda på de efteråt av andra grannar, är säljare inte skyldig att tala om det när den säljer?

Lawline svarar

Hej, Jag har svårt att se att det skulle föreligga någon upplysningsplikt angående sådana förhållanden. Det torde inte vara någon form av dolt fel, 4 kap. 19 § jordabalken, eftersom sådana fel endast avser fastigheten i sig. Visserligen finns det rättspraxis om att närliggande motocrossbana ansågs som fel i fastigheten, för egen del har jag dock svårt att se att man skulle kunna tillämpa de principerna i förevarande fall. Man kan i och för sig tänka sig ett resonemang enligt den så kallade förutsättningsläran. I det här fallet att köpet går åter, eller att priset sätts ned, på grund av den bristande förutsättningen att inga av grannarna var kriminella. Det är dock en mycket tunn juridisk grund att stå på, som sällan godtas i domstol. Jordabalken finns http:// lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare