FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/09/2008

Arbetstagare med företagsledande ställning och LAS

Hej! Jag är föräldraledig och har börjat ana att jag kommer att bli uppsagd. Jag är ekonomichef på företaget och omfattas enligt mitt anställningskontrakt inte av LAS. Vad har jag för trygghet och vad gäller gällande när uppsägningstiden börjar räknas? Jag har dock läst mig till att LAS egentligen inte kan avtalas bort men att man inte omfattas om man har en företagsledande tjänst. Men vad är egentligen det? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Det du har läst dig till är alldeles riktigt. LAS innehåller tvingande regler som ej kan avtalas bort men lagen gäller dock inte för företagsledare, eller person med jämförlig ställning (1 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80 ). Undantaget har prövats i ett flertal fall från Arbetsdomstolen. I ett avgörande från 1989 skriver AD bland annat att: "Tjänstemän med företagsledande ställning...,har en utpräglad arbetsgivarfunktion och en särskild förtroendeställning". Undantaget skall enligt AD ges en restriktiv tolkning. Det beror lite på storleken på företaget då det gäller att avgöra vilka som skall anses ha en företagsledande ställning. Arbetstagare som närmast under VD i större företag ansvarar för en gren av företagets verksamhet omfattas av undantaget, t ex produktions- och försäljningschefer. I ett litet företag där ägaren själv arbetar torde det dock inte finnas någon arbetstagare som har en så pass ledande ställning att han eller hon kan undantas från bestämmelserna i LAS. Då jag inte vet vad det är för företag du arbetar på kan jag inte ge dig något konkret svar på huruvida du omfattas av LAS eller inte. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare