FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2008

Lawline.SE

Min syster har ägt en fatighet i frankrike som hon nu säljer.Hon bor i sverige och har haft den som sommarbostad under många år. Enl uppgift så behöver hon inte betala någon vinstskatt i frankrike då hon ägt den mer än 5 år. Kommer vinsten att skattas i sverige?

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar det som om att din syster är mantalsskriven i Sverige då du skriver att hon bor här. Är hon obegränsat skattskyldig i Sverige (något man är normalt om man är bosatt i Sverige) så är hon skattskyldig för kapitalinkomster även om de härrör från utlandet så ja det är högst sannolikt att hon kommer att vara tvungen att skatta för vinsten i Frankrike. Med vänlig hälsning,
Rådgivare