FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/08/2008

Sälja del i fastighet privat

Vi ska lösa ut vår faster ur sommarstugan. Måste vi träffa en bankman eller jurist för att upprätta köpekontrakt? Jag hittade mallar på boekonomi.se, kan vi använda dem hemma i köket helt privat istället?

Lawline svarar

Hej, Ni kan absolut lösa detta helt privat som Du säger hemma i köket. Det är dock viktigt att man får allt rätt när man gör en sådan affär och naturligtvis blir det ännu viktigare om affärens ekonomiska värde är högt. Det som Ni bör tänka på är att det vid köp av fast egendom finns vissa formkrav som måste följas för att det skall vara ett giltigt köp. Dessa återfinns https://lagen.nu/1970:994#K4 . Jag skulle dock varmt rekommendera att Ni tar hjälp om Ni är osäkra så att allt blir rätt. Med vänlig hälsning,
Rådgivare