FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/09/2008

När infaller karensdagen?

Hej, Vad gäller angående karens om den anställde går hem pga sjukdom under en arbetsdag? Kan företaget dra 8 timmars karens trots att den anställde kanske har arbetat 5 timmar den dagen eller har den anställde alltid rätt till lön för de 5 timmarna och så gäller karens för de resterande 3 timmarna?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Sjuklön regleras i lagen om sjuklön som du kan se http://lagen.nu/1991:1047. Karensdagen infaller den första sjukdagen, vilket alltså kan vara en dag man gått hem från arbetet på grund av sjukdom. Karensavdrag görs för den tid arbetstagaren skulle ha arbetat om arbetstagaren inte gått hem. Det här framgår av 6-8 §§ i lagen om sjuklön. Kort sagt innebär det, som svar på din fråga, att företaget skall dra de timmars karens som arbetstagaren varit sjuk och för resterande tid skall arbetstagaren få normal lön. När det gäller arbetsrättsliga frågor är det alltid bra att ta en titt i kollektivavtalet om sådant finns på arbetsplatsen, eftersom avvikande reglering kan finnas där. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare