FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/10/2008

Överhyra vid uthyrning av bostadsrätt

Hej Jag funderar på att hyra ut min möblerade bostadsrätt (1rok på 22 kvm, kungsholmen stockholm) i andrahand. Min månadskostand (ränta+avgift) är ca 6000. Kan jag hyra ut den för 6000 utan att behöva betala tillbaka för överhyra. Vart går gränsen för över hyra?

Lawline svarar

Hej, Att ta ut överhyra är olagligt i Sverige. Man har som bostadsrättsinnehavare rätt att ta ut en skälig hyra. För att avgöra vad som är skälig hyra utgår man från det så kallade bruksvärdet. Bruksvärdet motsvarar i stort sätt hyran för en likvärdig hyreslägenhet. Att man har höga räntor och kostnader för avgifter till föreningen är inget som förändrar detta, man har ändå endast rätt att ta ut en hyra som motsvarar bruksvärdet. Tillägg på några procent kan göras då lägenheten är möblerad. Med vänlig hälsning
Rådgivare