FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/08/2008

Uppsägning vid projektanställning

Vi har en person som har en tisdbegränsad anställning, villt arbete "Projektanställning för utveckling av XXXXX" dock längst t.o.m. 2008-12-31. Projektet är nu klart och vi har inget nytt på gång. Kan han sägas upp nu och hur lång är i sådanna fall uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej! Idag finns inget som i lagens mening kallas projektanställning istället går detta under något som heter allmän visstidsanställning, 4 § lag om anställningsskydd. Den allmänna visstidsanställningen innebär att arbetsgivare får anställa en arbetstagare för tidsbegränsad anställning utan några särskilda skäl för tidsbegränsningen. Skyddet mot missbruk av anställningsformen ligger i att den sammanlagda anställningstiden inte får överstiga två år under en femårsperiod. En tidsbegränsad anställning kännetecknas av att den i princip är avsedd att pågå under en viss på förhand bestämd tid eller under t.ex. visst arbete. Vid tidens eller arbetets utgång upphör anställningen utan att det behövs någon uppsägning och utan något krav på saklig grund. I vissa fall aktualiseras dock regler om underrättelse, varsel, överläggning och företrädesrätt till återanställning. Så länge det är klarlagt att det arbete som personen har anställts för har avslutats torde det inte förekomma några problem med att avsluta anställningen. Dock är det svårt att på rak hand säga att detta uttryckligen klargörs i anställningsavtalet. Om arbetet att utveckla den aktuella produkten fortskrider skulle personen kunna hävda att arbetet ej är avslutat. Läs noga igenom avtalet innan ni avslutar anställningen. Någon uppsägningstid blir det inte frågan om då anställningens sluttid är reglerat i avtalet, datum eller projektets slut. Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare