FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/08/2008

Bruksvärdesprincipen

Om jag ska hyra ut min bostadsrätt kan jag ta betalt för mina lån eller är det bara hyran till bostadsrättsföreningen som jag får ut?

Lawline svarar

Enligt 55§, Kap 12 Jordabalken gäller bruksvärdesprincipen vid fastställande av hyrans storlek. Bruksvärdesprincipen innebär att för att en fastställd hyra skall ses som skälig, får den inte vara påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. När en hyresbelopps skälighet skall prövas sätts denna i relation till hyran för kommunala lägenheter med likvärdig bruksvärdet. Det är i sig inget problem i att du som hyr ut din bostadsrätt i hyresbeloppet inkluderar avgifter till bostadsrättsföreningen, ränta samt amorteringarna. Emellertid får det sammanlagda hyresbeloppet inte överstiga det ovan berörda bruksvärdet. Om så sker har hyresgästen som hyr i andra hand möjlighet att vända sig till hyresnämnden och där begära att de skall pröva hyresbeloppets skälighet. En sådan prövning kan sträcka sig retroaktivt 2 år från det att ansökan lämnats in. Finner hyresnämnden att beloppet är oskäligt kan det innebära att hyresvärden åläggs att återbetala den del av beloppet som efter prövningen inte ansetts skälig. Detta stadgas i 55d§ i Kap 12 jordabalken, vilken du finner https://lagen.nu/1970:994. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare