FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/09/2008

Tidsbegränsad anställning

Vi har en person som har en tisdbegränsad anställning, villt arbete "Projektanställning för utveckling av XXXXX" dock längst t.o.m. 2008-12-31. Projektet är nu klart och vi har inget nytt på gång. Kan han sägas upp nu och hur lång är i sådanna fall uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej, I enlighet med 15 § Lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80) så skall en person med tidsbegränsad anställning, och som inte kommer få fortsatt anställning när anställningen upphör, få besked om detta senast en månad före anställningstidens utgång. Detta gäller dock bara om arbetstagaren varit anställd mer än tolv månader under de senaste tre åren. Eftersom det projekt som arbetstagaren varit anställd för nu är slut och därmed även hans anställning, kan han alltså sägas upp omedelbart med restriktion för ovan nämnda lagregel. Med vänlig hälsning,
Anna AnderssonRådgivare