FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/08/2008

Är rökförbud tillåtna på arbetsplatsen?

Hej Jag har fått veta att from 1nov 08 så blir det rökförbud under arbetstid på våran arbetsplats Får man göra så/ha sådana regler?

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten är att arbetsgivaren har rätt att införa eventuella ordningsregler på arbetsplatsen. Detta brukar anses vara en del av arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, vilket anses underförstått på arbetsmarknaden. Rökförbud under arbetstid är därför högst troligen något som Din arbetsgivare har rätt att besluta om, liksom regler om förbud mot privatsurfning och mobilanvändning. Rökförbud är inte ovanliga inom exempelvis vården. Rökförbud kan också vara för ett sätt för arbetsgivaren att uppfylla sina skyldigheter att säkerställa en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen (1977:1160). Däremot kan arbetsgivaren, i princip, inte bestämma om vad Du gör utanför arbetstiden. Således bör det inte finnas något hinder mot rökning under lunchrasten, utanför arbetsplatsen. Normalt sett är den rasten inte inräknad i arbetstiden. Övriga pauser i arbetet anses dock normalt sett ingå i arbetstiden. Om rasterna inte är inräknade i arbetstiden, vilket de normalt är, bör det gå bra att röka utanför arbetsplatsen. Det kan vara bra att fråga arbetsgivaren huruvida sådana pauser är en del av arbetstiden. Arbetsmiljölagen hittar Du http://lagen.nu/1977:1160#K3 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare