FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/08/2008

Besittningsskydd vid uthyrning av villa

En bekannt har hyrt ut sin privata enfamiljsvilla 1 år pga att personen har delad vårdnad av barn och det var inte praktiskt möjligt att bo kvar eftersom den andre föräldern bor på annan ort. Kontraktet ska förmodligen förnyas/förlängas med samma hyresgäst ytterligare. Vad gäller för privata villor när det gäller besittningsrätt? Hur förhandlar man bort besittningsrätten, räcker det med att skriva in i kontraktet att "besittningsrätt gäller inte"??? Måste man ha något slags godkännande från hyresnämnd, också för privatvillor? Tack!

Lawline svarar

Enligt 12 kapitlet 46 § 1 stycket 6p. (se https://lagen.nu/1970:994) saknar en hyresgäst besittningsskyddet som ger den rätten att få hyresavtalet förlängt då hyresvärden sagt upp hyresavtalet. Detta gäller då avtalet avser en lägenhet i en- eller tvåfamiljshus och då uthyrningen sker privat. För att hyresgästen ska förlora sitt besittningsskydd krävs också att hyresvärden har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Tillräckligt starka skäl är enligt praxis att hyresvärden själv vill flytta in i villan. Under dessa förhållanden behöver inte besittningsskyddet avtalas bort. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare