FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/08/2008

Löneutbetalning i efterskott

Hej! Jag har precis börjat en provanställning, 4/8, på sex månader. Jag arbetar heltid och har fast lön. Men arbetsgivaren vill betala i efterskott, dvs min första lön får jag först i slutet av september. Vet att det är brukligt när man har tim anställning, men för mig kom detta som en kalldusch. Är detta ok? Med förhoppning om svar. Vänliga hälsningar!

Lawline svarar

Hej! Tidpunkten för löneutbetalning anses inte vara en sådan typ av arbetsledningsfråga som arbetsgivaren själv får bestämma över, se rättfallet från Arbetsdomstolen AD 1964 nr 24. Närmare föreskrifter om huruvida lönen ska utbetalas samma eller efterföljande månad regleras oftast i kollektivavtal eller i anställningsavtalet och några lagstadgade regler om lön finns alltså inte. Om det inte står något om tidpunkten för löneutbetalning får det istället bestämmas med hänsyn till vad som är typiskt i branschen eller företaget. Beroende på vad som gäller på din arbetsplats eller bransch som helhet, är det ok för din arbetsgivare att betala ut lönen i efterskott så som du beskrivit. Med vänliga hälsningar
Ani BabakhanlooRådgivare