FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2008

När gäller uppsägning på hyresavtal gällande hus?

Hej! Vi har hyrt ett fritidshus i 18 år- I kontraktet står det " Hyrestiden fastställes att gälla från 1/1 med en uppsägningstid på 6 månader. Om upsägningstiden ej beaktas förlänges kontraktet att gälla ett år i taget". Vad betyder denna lydelse egentligen? Nu har hyresvärden aviserat att hans dotter eventuellt vill ta över torpet. Kan vi åberopa besittningsrätten i detta fall? Vi är inte uppsagda ännu. Med vänlig hälsning A

Lawline svarar

Hej! Din situation regleras av hyreslagen som man finner i 12 kap. Jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994. Generellt kan sägas att hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån, se 12 kap. 1 §, 5 st JB, vilket ger att ett bättre avtalsvillkor, för hyresgästen, går före lagens villkor. Avtalets lydelse innebär att om inte er hyresvärd 6 månader innan den 1/1 säger upp kontraktet så förlängs det med 1 år. Om uppsägningen kommer från hyresvärden den 6/9 - 2008 innebär detta att uppsägninstiden inte beaktats och erat hyreskontrakt är därmed förlängt till och med 31/12 - 2009. Detta ger för handen att uppsägningen istället gäller först från och med 1/1 -2010. Av 12 kap., 45 § JB framgår det att ni har besittningsskydd. Självklart kan ni såsom hyresgäst åberopa besittningsskyddet och före en process i hyresnämnden angående er uppsägning. Det som krävs för att ni skall bli uppsagda är enligt, 12 kap. 46 § 10 p. JB att "det i annat fall icke strider mot god sed i hyresförhållanden eller eljest är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör". Detta innebär i praktiken att man väger era skäl av att få bo kvar gentemot de skäl hyresvärden har av att få tillgång till fritidshuset. Generellt kan man påpeka att situationen när en nära släkting, detta fallet en dotter, är orsaken till uppsägningen får ofta hyrevärden rätt. I vilket fall behöver ni inte flytta innan er hyresvärd har fört saken till hyresnämnden för beslut, en process som för hyresgästen är kostnadsfri, vidare kommer även den avtalade uppsägningstiden att beaktas av hyrenämnden,12 kap. 49 § JB. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare