FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/08/2008

Uppsägningstid för lokaler vid dödsfall

Hej! Min pappa har hyrt en mindre lokal i källaren i den fastighet där han även hyrt sin lägenhet. Han har nu avlidit och jag har varit i kontakt med hyresvärden. Han säger att kontraktet löper ut den sista mars nästa år. För lägenheter gäller ju 1 månads uppsägningstid vid dödsfall, vad gäller för lokaler? I lägenheten bor hans sambo kvar och där är inga problem att skriva över kontraktet på henne. Måste vi betala lokalhyran tiden ut och är det vårt (dödsboet) betalningsansvar eller sambons. Det kontraktet stod i hans namn men de båda nyttjade den och delade på kostnaden.

Lawline svarar

Hej, den specialregel om 1 månads uppsägningstid vid dödsfall som finns gäller endast för bostadslägenheter. Hyreskontraktet är alltså bindande för dödsboet tills hyrestiden löper ut. Eftersom din far ensam stod på kontraktet är dödsboet formellt betalningsansvarigt gentemot hyresvärden, d v s hyresvärden kan bara kräva dödsboet på betalning och inte sambon. Dödsboet måste alltså betala den återstående hyran. Dödsboet kan eventuellt ha möjlighet att kräva hälften av kostnaden för hyran från sambon. Detta beror på om det fanns en överenskommelse att hyran skulle delas lika, vilket jag förstås inte kan svara på. Det blir troligtvis också bevissvårigheter med ett sådant krav, om det t ex bara funnits ett muntligt avtal om att dela på hyreskostnaden. Jag hoppas att detta besvarar Din fråga, i annat fall är Du välkommen att höra av Dig igen! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare