FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/10/2008

Provanställning - förtida uppsägning

Hej! Jag har en provanställning from den 4/9-08, som säljare utav presentreklam. Nu vill jag avsluta den men i mitt anställningsavtal har företaget skrivit in att jag måste betala dem 10.000kr för utbildningskostnader om jag avbryter tre månader från start. Jobbet är helt provisinonsbaserat och jag förlorar mer än vinner på att bli kvar på den här tjänsten. Utbildningen bestod i en halvdag på kontoret för att se produkterna. Det var allt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Provanställning är en särskild form av anställning som utmärks av att båda parter kan avbryta anställningen utan iakttagande av uppsägningstid, 6 § lag om anställningsskydd. Syftet med anställningen är att arbetsgivaren skall få möjlighet att testa arbetstagarens lämplighet för arbetet. Prövotiden får inte vara längre än sex månader. Om anställningen inte avbryts innan prövotidens utgång övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har dock även en skyldighet att underrätta arbetstagaren om anställningens slut senast två veckor i förväg, 31 § LAS. Om denna regel inte iakttas men anställningen avslutas innan prövotidens utgång kan underlåtenheten medföra skadestånd för arbetsgivaren men anställningen fortsätter dock inte för den delen. Huvudregeln är alltså att både arbetsgivaren och arbetstagaren kan avsluta en anställning när endera part önskar. Dock avslutas paragrafen med ett stadgande om att provanställningen får avslutas i förväg om ”inte annat har avtalats”. Här är således kärnfrågan om ni har avtalat bort rätten till förtida uppsägning. Detta blir ett avtalsrättsligt problem där hänsyn kommer tas till avtalets lydelse, omständigheterna vid avtalets tillkomst och partsavsikten. Enligt gällande rätt lär bestämmelser som tillåter arbetsgivaren att ensidigt förfoga över när anställningen ska upphöra strida mot LAS. Dessutom borde det vara möjligt att häva avtalet med tillämpning av 36 § Avtalslagen då den känns oskälig mot dig som arbetstagaren och i förhållande till den halvdagsutbildning som du fått. Speciellt oskälig blir den i ett provanställningsförhållande där huvudregeln är att anställningen ska kunna upphöra i förtid utan några allvarligare formaliteter. Från min synvinkel har du antagligen rätt att frångå anställningen när du så önskar men det är svårt att vara helt säker när man inte har all relevant bakgrundsfakta. Oavsett vilket så har du alltid i och med LAS, till arbetstagarens förmån, tvingande karaktär rätt till en månadsuppsägning 11§ LAS. Så tre månader kan din arbetsgivare helt och hållet glömma. Hoppas svaret har varit dig behjälpligt! För närmare koll på LAS hittar du lagtexten https://lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare