FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2008

Försäljning av samägd fastighet

Om t.ex tre syskon genom överlåtande från förälder förvärvat en fastighet gemensamt, kan då en av syskonen sälja sin del utan övriga delägares medgivande? Vad gäller vid ev. försälj ning? Vet inte om överlåtandet är att betrakta som förskott av arv, och i så fall, gör det någon skillnad?

Lawline svarar

Hej! Denna situationen regleras i lag om samägande som du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1. Enligt 6 § samägandelagen (SÄ), kan vardera ägare till rätten ansöka om att fastigheten, i dess helhet, skall utbjudas till försäljning om inte övriga delägare kan visa synnerliga skäl gentemot en sådan försäljning, Denna reglering gäller enbart uti de fall det inte mellan delägarna har i avtal föreskrivits om annat tillvägagångssätt. Enligt 9 § SÄ, skall rätten, om någon av delägarna så begär, bestämma ett lägsta pris under vilket fastigheten ej får säljas. Om delägarna sedan inte under försäljningsauktionen kan enas om vilket anbud de skall antaga/förkasta, gäller det anbud som är högst såsom antaget, såvida det överstiger det av rätten bestämda lägsta priset, 12 §, 2 st. SÄ. Av ovan framgår att en ensam delägare kan få till en försäljning av hela fastigheten. Dock är det övriga delägare fritt att deltaga i auktionen och så att säga köpa ut den part som vill sälja. Hur man förvärvat äganderätten, dvs genom ex. köp, byte, gåva är ej av betydelse utan det som avgör är att personen besitter äganderätten. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare