FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2008

Hyressättning

hej! Jag vill hyra ut min bostadsrätt i andra hand under en begränsad period och undrar hur mycket jag får ta i hyra. Ex. får jag ta hela hyran (3039) plus de amorteringar som jag har på lägenhetslånet (2500)?

Lawline svarar

Hej! I Sverige finns en starkt reglerad hyresmarknad, på gott och ont. Du kan vid hyressättningen bortse från vad du själv betalar för lägenheten. Den hyra du debiterar din hyresgäst skall inte påtagligt överstiga vad allmännyttan tar för en likvärdig lägenhet. (12 kap. 55 § Jordabalken som du hittar https://lagen.nu/1970:994 ). Med "påtagligt överstiga" menas 2-5 %. Hyr du ut lägenheten möblerad får du ta ytterligare 8-10 %. Vad allmännyttan (kommunala bostadsföretag) tar i hyra på din ort vet inte jag, förmodligen vet inte du exakt heller. Du får gå lite på känn. MVH
Jon ÖstremRådgivare