FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/09/2008

Ombildning från bostadsrätt till hyresrätt.

Hej, Angående ombildning av hyresrätt till bostadsrätt/ andel som är intresserade av detta. -Krävs det 2/3 intresserade bland hyresgästerna för att ombilda hyresrätt till bostadsrätt, eller är det ändrat? -Om en privat fastighet innehåller ett antal lägenheter som hyrs ut för kortare tid (hyresavtal på ca 1år)av värden till t.ex studeranden , ska dessa också räknas med då man vill ta reda på hur många som eventuellt är intresserade av att bilda bostadsrätt? Eller räcker det med 2/3 majoritet bland de med "riktiga" hyreskontrakt? -Det finns även 2 mindre kontor i fastigheten , hur räknas dessa? Mvh Mikael

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Enligt BRL, 9kap 19§, som du hittar https://lagen.nu/1991:614#K9, ska 2/3 av de uthyrda lägenheterna vid en extra föreningsstämma rösta för att bostadsrättsföreningen ska förvärva den eller de fastigheter som föreningen avser att förvärva. I detta sammanhang kan även en del lokaler till exempel kontorslokaler räknas med. Om en lägenhet är uthyrd så skall den räknas med, det är i det här sammanhanget ointressant uthyrningen är tidsbegränsad eller inte. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare