FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2008

Uppsägningstid under sjuksrivning och föräldraledighet

Hej Jag har en tillsvidareanställning sen -05 på ett företag som kommer att säga upp folk pga arbetsbrist. Finns kollektivavtal och jag är med i IF Metall. Min fråga är: När jag fick reda på uppsägning och skrev på pappret var jag sjukskriven pga graviditet men innan min uppsägningstid har gått ut har barnet kommit, det kommer att röra sig om ca 1 månad som jag har kvar av uppsägningstiden. Jag undrar vad som kommer att hända med den månaden som är kvar av uppsägningstiden? *Kommer den att löpa parallellt med föräldrarledigheten pga jag var sjukskriven när jag skrev på pappret eller *har jag återstående tid av uppsägningen (ca 1 månad) när min föräldrarledighet är slut? Skriv gärna var ni hittar svaret i lagboken och vilken lag och paragraf Tack på förhand Mvh Johanna

Lawline svarar

Hej! Så som jag förstår dig så har du varit ledig från ditt arbete i två olika former – först var du sjukskriven (och fick förmodligen sjuklön/sjukpenning) och sedan, senast när barnet föddes, blev du föräldraledig (och får förmodligen föräldrapenning). Detta är viktigt eftersom olika regler gäller för dessa två perioder. Det finns ingen lagbestämmelse som hindrar en arbetsgivare från att säga upp någon pga. arbetsbrist när den personen är sjukskriven. Uppsägningstiden löper då parallellt med sjukskrivningen. Det betyder att om man har en uppsägningstid på 6 månader och blir uppsagd pga. arbetsbrist i januari så slutar ens anställning någon gång i juli, oavsett om man kommit tillbaka till jobbet eller varit sjukskriven hela tiden. För föräldralediga finns en motsatt regel i 11 § lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80. Enligt den paragrafen börjar uppsägningstiden löpa fr o m det datum som en föräldraledig återgår till arbetet. Den uppsagda i exemplet ovan har alltså kvar sin anställning till 6 månader efter det att han eller hon kom tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten. I ditt fall finns det tydligen både sjukskrivning och föräldraledighet med i bilden. Det betyder att uppsägningstid har löpt fr o m det att du fick beskedet om uppsägning till dess att du blev föräldraledig. Uppsägningstiden ”frystes” så att säga efter det datumet och all uppsägningstid som du hade kvar när du blev föräldraledig (det verkar röra sig om ca 1 månad i ditt fall) kommer du att kunna utnyttja efter det att du återkommer till arbetet. Observera dock två saker. För att regeln ska vara tillämplig måste du vara helt föräldraledig, du får alltså inte jobba deltid. Dessutom gäller regeln bara den föräldraledighet som du ursprungligen anmälde till arbetsgivaren; stannar du hemma längre än så kommer uppsägningstiden att börja löpa igen fr o m det datum som du skulle ha återgått till arbetet enligt den anmälan som gällde när du fick besked om uppsägningen. Hoppas det här klargör läget något!
Dennis AndreevRådgivare