FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/11/2008

Hyresgästens rätt om uppsägning påskriven

Vad har hyresgäst för krav att kunna ställ vid en uppsägning på grund av försäljning av fastigheten? Uppsägningen är påskriven.

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis kan sägas att du vid uppsägning som hyresgäst 4 § JB alltid har rätt till minst tre månaders uppsägningstid. Som hyresgäst har du vidare de rättigheter som följer av hyreslagen i jordabalken12 kap, se https://lagen.nu/1970:994. Jag utgår i mitt svar från att det är en bostad som hyrs ut i ditt fall och inte en lokal, för då gäller andra regler. Som bostadshyresgäst har du ett s.k. besittningsskydd. Med detta menas en rätt att, mot hyresvärdens vilja, få till stånd en förlängning av ditt hyresavtal, och alltså bo kvar trots hyresvärdens uppsägning, om inte någon besittningsbrytande grund är för handen. En försäljning av fastighet utgör bara en besittningsbrytande grund om uthyraren hyr ut sin villa eller bostadsrätt som privatperson. I annat fall behåller du ditt besittningsskydd trots att hyresvärden vill sälja sin fastighet. Hyresvärden kan i så fall försöka säga upp hyreskontraktet enligt den generella regeln i hyreslagen 12 kap 46 § 10 p. I så fall görs en intresseavvägning mellan hyresgästens intresse av att bo kvar mot hyresvärdens intresse av att sälja sin fastighet. Med tanke på hyresgästens bostadsbehov väger mycket tungt vinner denne i regel en sådan avvägning. Du skriver i din fråga att uppsägningen är påskriven. Jag är inte helt säker på vad som menas. Att din uppsägning är påskriven innebär inte nödvändigtvis att du godtar uppsägningen. I regel måste man, vid uppsägning skriva under att man tagit del av denna, s.k. delgivning. En sådan underskrift betyder inte att du har avsagt dig dina rättigheter som hyresgäst, utan bara att du delgivits uppsägningen, vilket är ett formkrav för att uppsägningen ska anses giltig. Om du däremot skrivit under att du har avtalat bort ditt besittningsskydd kan det hindra dig från att göra din rätt till förlängning gällande. 12 kap JB är visserligen tvingande till hyresgästens förmån, med vilket menas att reglerna ska följas även om något annat har avtalats. Till denna huvudregel finns emellertid undantag i hyreslagen. I 45a § finns regler om att hyresgästen kan avtala bort sitt besittningsskydd. För att ett sådant avtal ska vara bindande krävs att det gjorts skriftligt i en särskilt upprättad handling. En sådan överenskommelse får till exempel inte tas in som en klausul i hyreskontraktet. Hyresnämnderna tillhandahåller en särskild blankett som är särskilt avsedd att använda för detta ändamål. Med tanke på detta tvivlar jag på att det du har skrivit på utgör en godtagbar grund för att du avsagt dig ditt besittningsskydd. Vad jag förstår kräver lagen en klar och tydlig överenskommelse i likhet med: ”härmed avstår jag från min rätt att förlänga hyreskontraktet”. Därmed tror jag inte att det du skrivit på hindrar dig från att göra din rätt som hyresgäst gällande. Det är upp till hyresvärden att först säga upp dig och därpå, om du väljer att göra din rätt till förlängning gällande, hänskjuta tvisten till hyresnämnden enlig 49 §. Om han inte hänskjuter tvisten dit inom en månad efter hyrestidens utgång, trots att du yrkat på förlängning, är uppsägningen utan verkan. Lycka till! Med vänlig hälsning
Joanna DrewertRådgivare