FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/07/2008

Avtalstvist och behörig domstol

Vart gaar jag foer att faa raett vad betraeffar ett avtal som motparten staellt up (gjort) och sedan inte foeljer det som bestaemts?

Lawline svarar

Förutsatt att du och din motpart inte kan komma överens så är en utväg att ansöka om stämning i behörig tingsrätt. Frågan är vart denna stämning skall göras. Då det, i alla fall i mina ögon, ser ut som om du skrivit på danska kan avtalet på något sätt ha dansk anknytning. De s.k. Bryssel-förordningarna reglerar domstols behörighet rörande tvister med internationell anknytning. Dessa är dock inte tillmämpliga på alla slags avtal. Då informationen i frågan är knapphändig får jag därför utgå från rättegångsbalkens regler om domstols behörighet (se https://lagen.nu/1942:740#K10) 10 kap. innehåller bestämmelser om laga domstol, d.v.s. vilken domstol som är behörig att ta upp tvisten. Här finns olika möjligheter. Du kan stämma där svaranden (d.v.s. den du vill stämma) har sin hemvist (1§) och om denna är okänd där svaranden har egendom (3§). En annan möjlighet är att stämma i den tingsrätt i vars domsaga avtalet ingicks, s.k. avtalsforum (4§) Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare