FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/08/2008

Uppsägningsformer av hyresrättsavtal

Hejsan Är lite fundersam och glad att ni finns =) Har sagt upp villan vi hyr på en lördag 31:e maj, via mail till vår hyresvärd. Hon har tre mailadresser och vi mailade alla. Allt kontakt förutom 3 möten under tre års tid har skötts via mail. Vi skickade även ett skrivet brev till henne veckan efter. Efter totalt tystnad så skickade vi även ett brev till hennes far som också står som ägare på halva huset. Idag, 14:de juli, en och en halv månad senare, hör hon av sig via mail och motsätter sig uppsägningens gällande då hon inte har det underskrivna brevet hos sig den 31:e maj. Så frågan är ; gäller email som skrivet brev i lagens ögon?

Lawline svarar

Vid hyra av hus är 12 kapitlet jordabalken tillämpligt, se https://lagen.nu/1970:994. Dessa regler är tvingande till hyresgästens fördel. Enligt 12 kapitlet 8 §, 1 stycket jordabalken ska en uppsägning normalt sett vara skriftlig, om hyresförhållandet varat längre än tre månader i följd då uppsägningen sker. Uppsägningen kan vara muntlig om den görs av hyresgästen och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. I andra fall ska den skriftliga uppsägningen sändas i rekommenderat brev om mottagaren har sin hemvist i Sverige enligt 12 kapitlet 8 § 4 stycket jordabalken. Uppsägningen anses då ha skett när den har avlämnats för postbefordran under den söktes vanliga adress. Uppsägning via e-post har därför ingen rättslig verkan. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare