FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2008

Muntliga hyresavtals giltighet samt uppsägningstid

Efter ihärdigt letande av hyrebostad tackade jag ja till att hyra en lägenhet. Den hade då varit uppsagd av tidigare hyresgäst i 3 mån sånär som på några dar, vi skulle flytta in /kontrakt börja gälla, 5 dar senare. Efter övervägande kom jag fram till att jag inte ville ha den, omtapetsering av några rum skulle kunna ske först 4v efter inflyttningsdatum. något kontrakt skrevs aldrig på. Nu hävdar hyresvärden att vi har ett muntligt avtal som innebär 3 mån uppsägning/mots. 27000 i hyra. Någon mer detaljerad info om vad muntligt avtal innebär och vilka villkor i kommande skriftliga avtal vi egentligen tackade ja till fick vi inte. Vad gäller? Måste vi acceptera detta?

Lawline svarar

Hej! Hyreslagen återfinns i Jordabalkens 12 kapitel, se https://lagen.nu/1970:994. Avtal kan ingås både muntligt och skriftligt. Ett avtal som ingås muntligen är lika mycket gällande som ett avtal som ingåtts skriftligt. I vissa fall ställer lag upp krav på att avtal angående viss företeelse, för att de ska vara giltiga, skall ingåtts skriftligt. Ingående av hyresavtal för lägenhet kan enligt hyreslagen ingås även muntligt. Av 2 § 2 st hyreslagen framkommer att ett avtal skall ingås skriftligt om någon av parterna så begär. Detta innebär endast att ena parten kan kräva att få det muntliga avtalet avfattat skriftligt, dvs det påverkar inte det ursprungliga muntliga avtalets giltighet. Följande ger för handen att ni har ett bindande muntligt hyresavtal med hyresvärden. Ett sådant avtal sägs enligt 4 § 1 st 1 p hyreslagen upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter 3 månader från uppsägningen. Härav har er hyresvärd rätt till 3 månadshyror, såsom han krävt, för den 3 månadersperiod som löper innan uppsägningen fullbordats. I ert läge kan det vara bra att hjälpa hyresvärden att finna en ny hyresgäst så att ni slipper betala för hela 3 månadersperioden. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare