FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/09/2008

Inget anställningsbevis

Jag har precis börjat på ett företag, där allt inte går rätt till. Jag har nu arbetat i över en månad utan att se röken av ett anställningsbevis, vilket jagbett om ett flertal gånger. Däremot har jag fått skriva på ett sekretessavtal från den datumen jag började. Vad har jag för rättigheter om jag inte skulle få ut någon län i slutet av månaden. Jag har chefens ord, men det är också allt?

Lawline svarar

Hej! I 6 c § i Lag om anställningsskydd stadgas att senast en månad efter att arbetstagaren har börjat jobba skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet. Detta är en rättighat som är skadeståndssanktionerad i 38 § nämnda lag. Här sägs att arbetstagaren har rätt att utfå lön och även ersättning för eventuell uppkommen skada. Således behövs inget skriftligt anställningsbevis för att en anställning ska ha kommit till stånd och därmed skyldighet att utbetala lön. Det svåra med muntliga anställningar är såklart bevisningssvårigheten. Det kan leda till en tvist där ord står mot ord. Dock är lagen utformad så att om inget annat har avtalats så gäller en tillsvidare anställning och då åtnjuter du ett stort antal skyddsregel mot uppsägning och företrädesrätt m.m. 4 § samt 7-11 § LAS. Utan att veta mer om hur anställningen ser ut är det svårt att uttala sig om vilket skydd du innehar. Men allmänna principer skyddar dig till viss del t.ex. ”lika lön för lika arbete” – du har rätt till i stort sett samma lön som eventuella kollegor med undantag för erfarenhet och kompetens mm. Om du är medlem i facket råder jag dig till att vända dig dit för ytterligare hjälp. Din arbetsgivare bryter helt klart mot lagen och du har all rätt till att kräva ett anställningsbevis och att utfå lön. Dessvärre kan din arbetsgivare möjligtvis hävda att du endast ingått en provanställning (om det inte finns något som talar emot detta) och därvid säga upp dig med omedelbar verkan utan att behöva ange uppsägningsskäl. En provanställning övergår dock alltid automatiskt till en tillsvidare anställning efter 6 mån, 6 § LAS. Dock skulle jag tro att det faktum att du skrivit på ett sekretessavtal kan hjälpa dig med motbevisning. Jag hoppas du har fått lite hjälp på vägen och att din arbetsgivare inser att han bryter mot lagen och i och med det kan bli skadeståndsskyldig. Lycka till! Lag om anställningsskydd finner du https://lagen.nu/1982:80 Mvh,
Malin MalmRådgivare