FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/07/2008

Avtalsparter och rådgivning från utomstående

Jag och min filmarkollega ska skriva ett avtal med en producent. Vi har fått ett avtalsförslag som vi läst igenom och där jag har vissa invändningar. På grund av min ringa erfarenhet i detta känner jag mig lite osäker, men vill inte skriva under som avtalet ser ut nu. Jag har påpekat för producenten vad jag vill ändra på inom avtalet. Jag har dock inte visat avtalsförslaget för någon, men jag har diskuterat saken med min kollega. Min kollega har en "mentor" som ej är från filmbranschen men från näringslivet och har lång erfarenhet av avtal. Får hon be honom titta på det och komma med synpunkter som kan hjälpa oss innan vi skriver avtal eller är avtal endast mellan parterna?

Lawline svarar

Hej! Ett avtal gäller endast mellan parterna. Om en jurist hjälper någon att skriva ett avtal så blir denne jurist inte en part till avtalet bara för det. Om ni inte har kommit överens med producenten att avtalsförslaget ska vara hemligt så kan ”mentorn” alltså hjälpa er och komma med synpunkter. Han blir därmed inte på något sätt bunden av avtalet. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare