FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/07/2008

Uppsägning

Hej Om jag har en timanställd utan anställningsavtal, måste jag då säga upp henne, och till vem i så fall?

Lawline svarar

Hej! Alla har enligt lagen rätt till att få ett anställningsavtal oavsett om du är timanställd eller visstidsanställd eller vikarierar. Om du inte har gett din anställde ett anställningsavtal så presumerar lagen att personen är tillsvidare anställd vilket betyder att du endast kan säga upp henne efter att ha beaktat reglerna kring uppsägning med saklig grund. Saklig grund är till exempel arbetsbrist. Då gäller sist-in-först-ut reglerna. Så det kan bli lite knepigt att säga upp henne då du inte skrivit ner att anställningen endast pågår under viss tid eller medan någon annan är borta. Hälsning,
Rådgivare