FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/09/2008

Ränta på uppskovsbelopp

Kan jag helt slippa reavinstskatt om min sambo löser min del i våran bostadsrätt när vi separerat eller måste jag betala uppskovsavgift på 2,5% per år.

Lawline svarar

Om din sambo köper din del av bostadsrätten innebär det att du måste redovisa försäljningen på blankett K6 i årets inkomstdeklaration. Vid redovisningen av försäljningen ska du återföra det uppskovsbelopp som har belastat din del av bostaden. Detta innebär att uppskovsbeloppet kommer att beskattas och någon löpande ränta kommer inte att tas ut vid framtida taxeringar. Enligt de nya reglerna kommer dock ränta tas ut för 2008 för hela uppskovsbeloppet eftersom ränta beräknas utifrån uppskovsbeloppets storlek den 1 januari 2008. Räntan uppgår till 0,5 %. Med vänlig hälsning,
Carolina WaltherRådgivare