FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2008

Falska fakturor och preskriptionstider?

Hej Jag och min syster har nyligen blivit föräldrarlösa. Jag har fått en del skumma fakturor där jag avfärdat alla utom en. Denna räkning är utställt utav en advokatbyrå och gäller tydligen 4 st olika ärenden mellan åren 2000-2007 som alla är avslutade. 3 av ärendena är avslutade sedan länge så min fråga är: Hur skall jag kunna verifiera dessa fakturor gentemot fakta och är det ok att skicka dessa fakturor så många år efter. Ärendet gäller en skrivelse till Länsstyrelsen beträffande miljöfrågor. Med vänlig hälsning Förtvivlad

Lawline svarar

Hej, Hur Du skall kunna verifiera fakturorna kan jag beklagligt nog inte hjälpa Dig med. Några tips är dock att be om en specifikation om Du inte redan fått det och undersöka om det verkar rimligt att advokatbyrån utfört dessa tjänster för dina föräldrar. Vad gäller en rimlig tid så styrs det av preskriptionslagen (den kan du hitta https://lagen.nu/1981:130 ). Av 2§ framgår att en fordran normalt preskriberas efter tio år. Dock är tiden bara tre år i fråga om konsumenter gentemot näringsidkare. Om dina föräldrar upphandlat en tjänst av advokatbyrån i egenskap av konsumenter och inte av näringsidkare kan det vara så att vissa av fakturorna är preskriberade. Men det kan även vara så att preskriptionsavbrott (se 5§) har förekommit genom att byrån t.ex. redan skickat påminnelser och krav till dina föräldrar om detta, om så är fallet löper en ny tre års preskriptionstid från den senaste uppmaningen till betalning (se 6§). Mvh /
Rådgivare