FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/08/2008

Överlåtelse av fritidsbostad

Mina morföräldrar vill att jag och min familj på något vis ska överta deras sommarstuga. Mina syskon och kusiner ska ha rätt att vara där också men jag ska stå som ansvarig. Vilken typ av övertagande rekommenderas och vad behöver man tänka på i övrigt?

Lawline svarar

Hej, Svaret blir beroende av om dina morföräldrar vill att du skall överta sommarstugan efter deras död eller om de vill överlåta den till dig nu medan de är i livet. Om de vill att du ska överta den i nuläget är det överlåtelsereglerna i jordabalken (JB) som blir tillämpliga. För överlåtelse av fastighet genom gåva gäller samma formkrav som vid köp enligt 4:1 JB, https://lagen.nu/1970:994#K4P1. Båda parter, dvs dina morföräldrar och du, skall underteckna en skriftlig gåvohandling som skall innehålla fastighetens registerbeteckning och en förklaring av givaren att han/hon överlåter fastighetsandelen som gåva till gåvotagaren. (Någon köpeskilling skall inte anges om det är en ren gåva.) Morföräldrarna kan även skriva in i gåvohandlingen att övriga syskon och kusiner har rätt att nyttja huset för att undvika missförstånd. Överlåtarens namnteckning bör även bevittnas, obevittnad namnteckning medför att lagfartsansökan blir vilande, vilket medför att processen tar längre tid. När gåvohandlingen är upprättad med samtliga underskrifter och bevittningar skall lagfart sökas inom 3 månader enligt JB 20:2, https://lagen.nu/1970:994#K20P2 . Det kan även vara viktigt att dina morföräldrar klart ger till känna, helst i en skriftlig handling, om gåvan av fastigheten skall ses som ett förskott på kommande arv eller inte, för att underlätta vid eventuellt arvsskifte. Att överlåta fastigheten i nuläget skulle jag säga är det enklaste för att uppnå det resultat som ni önskar. Om dina morföräldrar vill att du skall ärva sommarstugan efter deras bortgång blir det arvsreglerna i Ärvdabalken (ÄB) som blir tillämpliga, https://lagen.nu/1958:637. Det blir då svårare att få stugan att endast tillfalla dig vid arvsskiftet. Det är svårt att ge ett exakt svar hur utfallet kommer att bli eftersom jag inte vet hur varken egendomsförhållanden eller familjesituationen ser ut. I första hand är det bröstarvingarna som ärver, dvs dina föräldrar och eventuella syskon till dem. Om dina morföräldrar testamenterar sommarstugan till dig så tillfaller den som utgångspunkt dig, men övriga arvingar har fortfarande rätt till sin laglott. Laglotten består av hälften av vad som urspungligen skulle tillfalla dem vid arvsskiftet. Om det finns annan egendom som kan täcka upp laglotterna så blir det inga problem men om sommarstugan är av så pass stort värde att övrig egendom inte räcker för att täcka upp laglotterna blir det mer problematiskt. Skriver dina morföräldrar ett testamente skall detta upprättas i skriftlig form och bevittnas av två personer enligt 10:1 ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K10P1. Det är viktigt att vittnena är närvarande samtidigt då de bevittnar testamentet. Vittnena bör även ange adress och yrke. Då reglerna om arv och testamente är ganska komplicerade och likaså reglerna om fastghetsöverlåtelse skulle jag rekommendera att ni uppsökte familjejurist alternativt en fastighetsjurist som kan gå igenom handlingarna för att undvika eventuella framtida familjetvister. Det kan vara värt de pengarna för att undvika en dyr och långdragen process vid dina morföräldrars arvsskifte och framförallt för att bevara familjefreden. Lycka till! Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare