FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/08/2008

Avtalsstridig användning av lokal

Hej, vi hyr ut en del av vår lokal, källardelen med separat entre, i andra hand till ett enmansföretag. Innehavaren har nu börjat sova i lokalen trots att detta inte anges som användningsområde i vårt kontrakt. Vår önskan är att bli av med hyresgästen då vi själva behöver lokalen. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, reglerna kring hyresförhållanden finns i jordabalkens 12:e kapitel som Du kan hitta http://www.lagen.nu/1970:994#K12 . Att en lokalhyresgäst använder lokalen på ett annat sätt än vad som står i kontraktet är enligt JB 12:23 2 st inte tillåtet. Enligt 12:42 1 st punkt 4 kan hyresvärden då säga upp hyreskontraktet att upphöra i förtid. Hyresgästen skall dock få en chans att vidta rättelse (d.v.s. se till att kontraktet följs) så innan ni kan säga upp hyresgästen måste ni kräva att han/hon vidtar rättelse. Om detta sedan inte görs, kan ni säga upp kontraktet och därmed själva använda lokalen. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare