FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/08/2008

Kontraktsbrott vid lägenhetsförsäljning

Jag har betalat handpenning på en lägenhet och skrivit kontrakt. Vad gäller om jag ej vill fortsätta köpet för att försäljningen av min nuvarande lägenhet är för låg.

Lawline svarar

Hej! Om du som köpare vill dra dig ur efter att du skrivit på kontraktet så utgör detta ett kontraktsbrott. Om ni avtalat något speciellt angående denna situation så gäller det ni avtalat. Vanligtvis innehåller dock ej köpekontrakt av lägenheter någon sådan klausul. Vad som kommer att ske i din situation kommer främst att avgöras utifrån säljarens reagerande. Ibland händer det att säljaren frivilligt betalar tillbaka handpenningen men det kan också hända att säljaren reagerar väldigt starkt och drar fallet till domstol. Vad som sker i domstolen eller är att det görs en prövning av vilken ekonomisk skada som säljaren lider av kontraktsbrottet. Har säljaren andra spekulanter som är villiga att köpa lägenheten direkt och som kan tillträda samma datum som du skulle ha gjort så har egentligen inte säljaren lidit någon skada, då kan domslutet mycket väl bli till din fördel. I ett sådant fall kan du få tillbaka din handpenning. Om det innebär merkostnader för säljaren att du drar dig ur köpet kan det däremot bli så att säljaren har rätt att behålla handpenningen eller t.o.m. har rätt till mer ersättning. Vad som kommer att ske i ert fall är således omöjligt att veta i nuläget. Allt beror på vilken skada säljaren lider av ditt kontraktsbrott. Med vänlig hälsning
Rådgivare