FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/07/2008

Överlåtelse och upplåtelse av hyresrätt

Hej, Min dotter, nyss fyllda 17 år, återkommer till Sverige eftr att under två år läst Ib-programmet i london. Hon planerar nu att fortsätta med sitt sista år på programmet i Saltsjöbaden. Jag bor själv i Uppsala, men har min äldre mor boende i en hyreslägenhet på Grev Turegatan i Stockholm. Min dotter kommer därför att bo och mntalskriva sig hos sin framor från och med i höst. Självklart är hon intresserad av att kunna överta lägenheten när min mor så småningom börjara söka sig till ett äldreboende av något slag och jag undrar nu om min dotter kan få överta kontraktet på min mors lägenhet och i så fall under vilka villkor och krav. Jag har själv en föreställning om att man som inneboende och skriven på adressen får ett automatiskt besittningsskydd efter viss tid (6 månader?). Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, Det finns inget som ger en hyresgäst laglig rätt att överlåta sin hyresrätt till den man önskar såvida inte hyresvärden samtycker till det. Enligt 34 § Hyreslagen https://lagen.nu/1970:994#K12(HL, 12 kap JB) kan man dock överlåta en hyresrätt till en närstående förutsatt att hyresnämnden godkänner överlåtelsen. För ett sådant godkännande krävs att Er mor och Er dotter varaktigt sammanbor, samt att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Det sistnämnda, att hyresvärden kan nöja sig med förändringen, innebär i princip bara att den nya hyresgästen kan betala hyran. För att räknas som varaktigt samboende krävs att Er mor och Er dotter i allt väsentligt haft ett gemensamt hushåll. Det räcker således inte att Er dotter varit inneboende utan det krävs ett samfällt brukande av lägenheten. Det uppställs inget tidskrav i HL men framgår av praxis att ett samboende under 2- 3 år är att betrakta som varaktigt. 6 månader är alltså troligtvis för kort tid för att Er dotter skall få överta lägenheten och det räcker som sagt ej heller att hon bara är inneboende utan att samfällt bruka lägenheten med Er mor. Dock kan Ni kanske fundera på alternativet att Er mor hyr ut sin lägenhet i andra hand till Er dotter. Detta innebär då att Er mor står kvar som motpart till hyresvärden. För att få hyra ut en lägenhet i andra hand krävs samtycke från hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden. Detta framgår av 39 § och 40 § HL Om hyresvärden inte samtycker till detta kan man söka tillstånd hos hyresnämnden. Förutsättningarna för att hyresnämnden skall kunna ge hyresgästen tillstånd är att man har ett godtagbart skäl för uthyrningen, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, prova att bli sambo och jämförbara situationer. Hyresnämnden kan vidare ge tillstånd om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Detta kan alltså vara en alternativ väg att gå där Ni kan söka tillstånd hos hyresnämnden pga. Er mors ålder eller för att hyresvärden ej har någon befogad anledning att vägra samtycke om hyresvärden ej samtycker. Jag hoppas att mitt svar är till hjälp Med vänlig hälsning
Rådgivare