FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2008

Samägande och fråga om att köpa ut någon

Fråga om samägande: Vi är fyra personer som äger en fastighet. Min morbror äger 3/6 samt jag och mina bröder äger varsin 1/6. Vi kommer inte överens alls och undrar nu hur vi skall kunna "lösa ut" morbrodern trots att han inte vill bli utlöst. Vad har vi för möjligheter att "tvinga fram" en försäljning av hela fastigheten så att vi tre syskon tillsammans skall kunna köpa hela fastigheten? Vi vill alltså äga 33% var av hela fastigheten.

Lawline svarar

Hej, Om Ni inte avtalat om annat så gäller lagen om samäganderätt (den kan Du hitta https://lagen.nu/1904:48_s.1) . Lagen ger Er inte någon rätt att köpa/lösa ut er morbror, men en eller alla av Er kan kräva att fastigheten bjuds ut på offentlig auktion. Det finns då ingen förtur för Er framför andra att bjuda på fastigheten. Med vänlig hälsning /
Rådgivare