FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2008

Ansvar vid fel i hyresrätt

Hej. I min hyreslägenhet ingår bl.a tvättmaskin och torktumlare. Dessa maskiner skall jag sköta om enligt instruktionsboken. T.ex tömma filtret i tumlaren. trots all skötsel så blev det stopp i ett avrinningsrör i tumlaren så att maskinen var full med vatten. För att åtgärda det, fick jag ringa en servicetekniker som fick skruva isär maskinen och rensa röret. Fakturan för arbetet skickades till hyresvärden eftersom detta inte ingår i vanlig skötsel, som hyresgästen skall utföra. Nu fick jag en faktura på arbetet av hyresvärden, där han påstår att teknikern rensade tumlarens filter (vilket ingår i vanlig skötsel) och därför skall jag betata fakturan. Annars blir jag vräkt! jag anser att fakturan är felaktig eftersom det är hyresvärden som skall se till att mina maskiner skall fungera. Jag har inte missköt mig.

Lawline svarar

Hej! Ditt problem rör ditt hyresavtal vilket medför att hyreslagens bestämmelser blir tillämpliga tillsammans med vanliga avtalsrättsliga principer. Hyresvärden är skyldig att tillhandahålla medel för hushållstvätt för att uppfylla lägsta godtagbara standard, 18 a § Hyreslagen. Hur problemet ska lösas beror först och främst på hur avtalet är formulerat. Om det är klarlagt att du enbart ska stå för den vardagliga skötseln och att hyresvärden ska ansvara för t.ex. fabrikationsfel kan vi gå vidare till nästa steg. Det verkar vara så att ni ej är överens om vad felet bestod av. Detta torde dock vara lättlöst då en servicetekniker varit och kollat på tumlaren. Ring upp honom igen och be honom specificera vad felet bestod i. Visar det sig att felet ej uppstått pga ditt vållande eller din vårdslöshet är hyresvärden ansvarig för skadan och är således den som ska stå för betalningen av fakturan då han ansvarar för lägenhetens skick under hyrestiden, 15 § HL. Detta är ett typiskt fal av hinder/men i lägenheten då du inte kunnat använda den på det sätt som är övernskommet. Om du varit utan tumlaren en längre tid kan du tom begära hyresnedsättning 16 § med hänvisning till 11 § 3 p. HL. Om det visar sig vara ditt fel blir svaret givetvis den motsatta. Dock är det faktum att du inte betalat fakturan inte ett argument för uppsägning av hyresavtalet då detta knappast kan komma ifråga vid ringare avtalsbrott, 42 § 5 st HL samt 4g § 1 st 2 p. HL. Dock är detta naturligtvis något som kan komma att ligga dig till last vid eventuell senare dispyt. Hoppas du fått svar på din fråga. Hyreslagen hittar du i Jordabalkens 12 kap. Jordabalken hittas https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Malin MalmRådgivare