FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/08/2008

Hur vet jag om vårt kontrakt är "lagligt"?

hej! det är så att jag vill omplacera mina två illrar, jag har skrivit ett kontrakt på att uppfödaren till illrarna skall få omplacera dem. jag kommer inte alls överens med denne uppfödare och är osäker på om hennes kontrakt som jag skrivit på är lagligt! jag undrar alltså hur man kollar om kontraktet är "giltigt" eller lagligt.? för jag vill omplacera mina illrar själv!

Lawline svarar

Hej! Ett giltigt avtal har uppkommit om det "föreligger två samstämmiga viljeförklaringar". Med detta menas att avtalet anses som ingånget med giltig verkan när accepten (svaret) överensstämmer med anbudet (erbjudandet). Enkelt uttryckt så ingicks i ert fall avtalet med giltig verkan när uppfödaren erbjöd sig att omplacera dina illrar och du svarade "ja" (eller vice versa). Ett skrivet kontrakt är inget krav vid den här typen av avtal, men det är onekligen ett väldigt starkt bevis på att ni har ingått ett bindande avtal. Om det är så att uppfödaren har ett särskilt intresse av att omplacera illrarna själv och inte kan gå med på att låta dig göra det i alla fall så är den bistra sanningen tyvärr att du har mycket liten chans att hävda att något bindande avtal mellan er föreligger. Avtal är dock inte giltiga om de har tillkommit på orätt sätt. Exempelvis genom tvång, hot eller genom att den ena avtalsparten har lurat den andre att ingå avtalet. En särskild generalklausul i Avtalslagens 36 § säger också att ett avtal inte är giltigt om det är oskäligt. Såvida det inte förelåg något av ovanstående när ni ingick ert avtal så är det alltså bindande för dig tyvärr. Om avtals ingående och ogiltighet kan du läsa i Avtalslagen, som du hittar https://lagen.nu/1915:218. mvh
Daniel PrawitzRådgivare