FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/06/2008

Häva avtal

Hej Jag har själv försökt hitta svar på denna fråga genom lagtext men har inte kunnat hitta något lagrum som ger min sambo rätt att häva avtal. Den 18 juni(igår) skrev min sambo som inte kan bra svenska under ett avtal med "citi bank" när han var under influens av alkohol. I avtalet stod att min sambo fått ett kontokort med kreditutrymme på 20 000 kr, vilket jag förklarade för min sambo som blev smått chockad då han inte uppfattat vad han skrivit på. Min fråga är om han på något sätt kan häva detta avtal?

Lawline svarar

Hej Den lagtext som skulle kunna bli aktuell i detta fall är Avtalslagens och 3:e kapitel. Det finns ingen paragraf som stämmer helt in på er situation och det ska nämnas att principen att "avtal skall hållas" är väldigt svår att bryta. Den enda chansen, enligt min mening, att häva detta avtal skulle vara om ni kan visa att den er sambo slöt avtalet med var helt införstådd med att han var dålig på svenska och utnyttjade detta faktum till sin fördel vid avtalsslutet. Annars ser det tyvärr svårt ut för er, då alkoholpåverkan el sk självförvållat rus inte är en grund som ger rätt att häva ett avtal. Vill ni själv läsa Avtalslagen så klicka http://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare