FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/06/2008

Uppsägningsvillkor vid tidbegränsad anställning?

Hej! Jag har tagit anställning som "säsongs"- fotograf och har skrivit på ett avtal om allmän tidsbestämd anställning. Anställningen påbörjas 4:e augusti 2008 och avslutas 1:a oktober 2008 så anställningen är alltså på 2 månader. Efter att jag skrev på detta avtalet fick jag erbjudande om ett annat jobb som jag tackat ja till som också börjar i augusti 2008. Nu (juni 2008) har jag ringt till arbetsgivaren för att säga upp mig och de säger att jag egentligen inte har någon rätt till att göra det och att jag blir skyldig att betala dem för en utbildning jag fick i våras på 16000 kr. Denna utbildning var obligatorisk för alla nyanställda så jag var tvungen att närvara. Har de rätt att kräva av mig att betala detta? Måste det inte stå i avtalet att jag inte får säga upp mig? Har jag rätt att lämna tjänsten (som jag i och för sig inte påbörjat än eller har de rätt att "tvinga" mig att fullfölja den? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt brev! Enligt lagen om anställningsskydd, (LAS) upphör en tidsbestämd anställning att gälla vid avtalstidens slut eller när jobbet är slutfört. Det råder således ett ömsesigt uppsägningsförbud mellan parterna gällande sådana anställningar, LAS 4 § 2 st. se även lagrummet http://lagen.nu/1982:80. Din arbetsgivare har därför rätt i att du kan bli ersättningsskyldig om du avbryter anställningen i förtid, oavsett om du inlett denna eller ej. Du lär även kunna bli återbetalningsskyldig för utbildningen arbetsgivaren bekostat dig och som denne senare ej kommer att dra nytta av. Jag är ledsen för att jag inte kommer med några roligare besked. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare