FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/07/2008

Försäljning av andel

Jag och min sambo ska flytta isär. Vi äger ett fritidshus till hälften var. Jag ska köpa ut honom, vi har värderat huset via mäklare och kommit överens om en summa på 700 000 kr. Frågar är då när vi skriver köpekontrakt, vi har lika mycket lån idag och jag ska överta hans del och låna upp till 700 000kr, men vad ska vi skriva som köpeskilling - är det 700 000 kr eller mellanskillnaden från min andel upp till 700 000 kr? Vi har lån på 315 000 kr totalt idag.

Lawline svarar

Hej! Oftast skriver man att köpeskillingen är just den summa som säljaren får för sin del av huset vid försäljningen. Då ni har värderat hans del till700 000 kr så blir det också köpeskillingen även om du betalar en del av den genom att överta hans lån. Genom att överta lånen har du befriat säljaren från sin skuld och därigenom gjort honom rikare. Så köpeskillingen är det värde som säljaren säljer huset för. Mvh Anna
Rådgivare