FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/08/2008

Störande grannar.

Bor i liten BRF med endast 12 lägenheter. En granne på n.b. ställer ut sin radio på väldigt hög volym utanför sin uteplats på baksidan, går sen in och stänger dörren efter sig, dagtid. De runt omkring och direkt över kan inte ha sina fönster/balkongsörrar öppna p.g.a. den skrålande radion och har inte heller lust att sitta ute. Samma granne har också kastat saker (kottar, småsten etc) upp på balkongen ovanför, hon skäller på de boende ovanför om det droppar vatten på hennes uteplats när de vattnar balkongblommor, slänger fimpar i folks brevlådor, springer ute och skriker och gormar och klistrar otrevliga lappar på folks bilar. Kan vi bli av med denna otrevliga granne? Styrelsens ordförande har talat med denna granne samt författat ett brev - dock utan att grannen bättrat sig.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Grannens beteende kan vara skäl för förverkande enligt bostadsrättslagen 7 kap 18§, som du hittar https://lagen.nu/1991:614. Eftersom tillsägelse från förningens företrädare inte verkar hjälpa kan det vara påkallat att kontakta en pratiskt verksam jurist eller advokat för att ta över ärendet. Med vänlig hälsning,
Fredrik HanssonRådgivare