FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/07/2008

Rätt till "öppet köp"?

Hej! Jag sålde igår en hund till en person som redan hade en hund. Vi kom överens om att jag inte vill ha tillbaka hunden om det skulle visa sig att hundarna inte funkar ihop utan att hon då fick sälja hunden vidare i sin tur. Hunden är oregistrerad vilket jag berättade för henne därav finns det inga papper på den. Efter att hon träffat hunden bestämde hon sig för att köpa den. Jag själv hade köpt hunden bara 1 dygn tidigare och visste därför inte särskilt mycket om hunden vilket jag också berättade för henne. Mina barn var hundrädda därför sålde jag den så snabbt. Dagen efter köpet ringer hon och vill lämna tillbaka hunden och få pengarna tillbaka då hon inte tycker att det funkar så bra som hon hade tänkt sig. Har hon rätt till det?

Lawline svarar

Hej, Ni har tydligt kommit överens om att köparen inte skall kunna lämna tillbaka hunden vid eventuella problem utan att hon får försöka sälja hunden vidare. Då är det självklart detta som gäller - avtal skall ju hållas. Även om ni inte hade kommit överens om detta så kan det sägas att det finns ingen allmän "rättighet" att få ångra ett köp som man har gjort. Många butiker erbjuder exempelvis sina kunder öppet köp under en viss tid, men detta är inte något som butikerna är skyldiga att göra. Det finns vissa speciella regler om att man har ångerrätt, t ex för konsumenter enligt distansavtalslagen, men det är inget som är aktuellt i ditt fall. Köparen har alltså inte rätt att kräva att köpet skall gå tillbaka. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare